Over ons

Sociaal ondernemen

Het motto van Ziemi is; iedereen verdient het om gezien te worden. Dat komt niet alleen terug in het gebruik van Ziemi, maar ook in de productie! We werken samen met leerbedrijf Pantar in Amsterdam voor het inpakken en gereed maken voor verzending. Pantar creërt waarde in werk. Ze helpen mensen hun eigenwaarde te vergroten en leveren maatschappelijke waarde door mensen op te vangen die zonder deze leer- en werkplek buiten de boot dreigen te vallen.

Hoi, ik ben Luci

Tijdens mijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft bedacht ik drie jaar geleden Ziemi; een innovatieve manier om fietsveiligheid te verhogen. Mijn docent was zo enthousiast dat hij mij aanspoorde om Ziemi op de markt te brengen. Samen met vriendin Elianne, startten we een crowdfundingcampagne en zo begon ons Ziemi-avontuur.

Elk jaar blijft het aantal fietsongelukken stijgen. In 2022 waren er voor het derde jaar op rij meer dodelijke fietsongevallen dan in auto's. Maar liefst 20% van deze ongelukken vindt plaats in het donker. Fietsers voelen zich steeds onveiliger en verliezen daardoor hun plezier in het fietsen. Maar dat gaan we veranderen, want fietsen is niet alleen gezonder maar ook duurzamer. Ons doel? Ziemi tot de nieuwe norm maken! Doe je mee?

Word gezien

Het Ziemi avontuur:

Starten bij YESDelft

De ZiemiBike is ontstaan tijdens een studie project van Luci aan de TUDelft. Na afronding besloten Luci en studie vriendin Elianne bij YESDelft een crash course programma van 10 weken te volgen, waar ze het patent van de ZiemiBike wisten te winnen.

Succesvolle Crowdfunding

Na het vak van YESDelft was het tijd om live te gaan, middels een Crowdfunding campagne. Zo was het duo in staat om met een 3Dprint, ducttape en een uit elkaar gehaald fietslampje een promotie video te maken om de campagne mee te voeren. Met succes als resultaat! Dit valideerde gelijk het product.

Prototypes testen

Met genoeg budget op zak van de Crowdfunding, prijzengeld en eigen spaargeld werd versie 1.0 ontworpen. Wel 50 3D printjes en 30 gesloopte lampjes later was het eind ontwerp klaar en getest met gebruikers.

Productie met sociale werkplaats

Het productie proces van Ziemi 1.0 gebeurde in de sociale werkplaat in Rotterdam. Iedereen verdient het om gezien te worden, dus ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo voegt Ziemi lokaal waarde toe. Veel belangrijke lessen zijn geleerd, die waardevol zijn voor de volgende fase van Ziemi.

Seizoen 1, uitverkocht!

Het eerste seizoen is een groot succes geweest, alle 3000 stuks zijn uitverkocht. Ziemi heeft verschillende prijzen gewonnen en was zelfs landelijk nieuws op EditieNL! Dat trok zoveel bezoekers dat de site crashte, dus werd de ZiemiBike trending op Bol.com.

Versie 2.0 met Spanninga

Na een succesvol verkoopseizoen, prijzen en media aandacht was het wel duidelijk: mensen hebben écht behoefte aan veiligheid. De betrokken ZiemiCommunity leverde waardevolle feedback over het product, die in samenwerking met fietsverlichting expert Spanninga verwerkt is in de versie 2.0.

Luci gaat verder

Met het nieuwe ontwerp gaat Luci alleen verder met Ziemi. Elianne besloot om afscheid te nemen van het ondernemersleven en in dienst te gaan bij een innovatie afdeling van een bank. Luci is desondanks niet alleen, de ZiemiCommunity en zakenadviseurs bouwen mee aan de toekomst van Ziemi.

Productie ZiemiBike 2.0

Ziemi vindt nogsteeds dat iedereen het verdient om gezien te worden. Om de sociale werkplaats medewerkers zo goed mogelijk in hun kracht te zetten voeren zij voornamelijk test en-verpakkingswerkzaamheden uit. De productie van de ZiemiBike is verplaatst naar een erg betrouwbare partner met decennia ervaring in fietsverlichting productie, in China.

Lancering ZiemiBike 2.0

De ZiemiBike 2.0 is live! Het product valt ook dit jaar op in de media, bijvoorbeeld door de Fietsersbond en de LINDA. Zelfs Chantal Janzen plaatste een post op Instagram over de ZiemiBike!

Heb je vragen of advies? Laat het ons weten!